Tips smart kutip hutang dari kawan

1/3/2012


Assalamualaikum :)


suasana indah pagi-pagi ni.angin kureng sepoi.biasalah rumah atas bukit ala-ala cameron, mane jumpa angin sepoi-sepoi weyh.mood tulis entry tak datang pon sebenarnya.tapi diri ni tetap memaksa untuk menulis sesuatu di blog huduh ni. bila jiwa dah menginginkan,jangan katakan taknak pada tangan. so aku nak bercakap hari ni tentang tip yang korang boleh guna untuk kutip hutang dari korang punya kawan baik a.k.a bff entah forever entah tak.


lepas beberapa kajian yang aku dapat dari beberapa forum, aku dapati masalah macam ni bukan kadang-kadang berlaku.tapi selalu.ye lah aku memang paham sangat dengan korang-korang nih.asal kawan sikit semua nak bagi.muka senyum je.tak berani nak tegur.kalau dah berhutang tu.tak berani nak mintak balik.dont wory.. aku pun sama macam korang. kawan baik kan.kang kalau kita mintak hutang tu kompem2 ler kena kutuk belakang lepas tu.lagi-lagi perempuan..


kadang-kadang lepas kita mintak dia bayar hutang, mangkuk tu tak nak bayar pulak.dah satu hal kena mintak sekali lagi.kan payah.. korang mesti malu punya nak mintak untuk kali kedua kan ? wait, tak malu ? ohh aku je ke yang malu nak mintak hutang untuk kali kedua ? okey, sekarang aku sedar aku ni baik.ahaks.


yang aku panas, dah la pinjam duit kita.buat buat lupa nak bayar tu satu hal.duit yang dia pinjam tu dia pi bawak joli beb.aku bukan main bercekik nak makan, dia dengan muka gumbire je joli duit aku.adoihh.. 


so antara jalan penyelesaian yang aku dapat kemukakan disini adalah ..

1-direct to the point.
first of all, kalau kau nak buat step yang ni, kena la tabah kan diri kau .kau kene terima dengan hati terbuka apa yang akan jadi dengan relationship kau tu.sebab apa ? sebab.. aku sure lepas ni kau dengan kawan baik kau tu tak kan jadi serapat kanggaru dengan anaknya atau sedekat the couple of belangkas .just direct cakap kat dia.jumpa dia depan-depan then cakap

"minah,minggu lepas kau ada hutang dengan aku kan.pe kata kau bayar sekarang"
or
"aku tak da duit la sekarang.bayar hutang aku yang dulu boleh ? " -->> yang ni ayat baik sikit


2-use sms 
okey, yang ni kalau kau tak sanggup nak tengok muka kawan kau tu berubah lepas kau mintak hutang dari dia.so, pakai la sms.alah tanye je direct.karang kalau kita bermadah helah bergurindam serta berseloka bagai tak paham pulak.maklumlah orang yang tek reti nak bayar hutang ni selalunya secara tiba-tiba tak paham satera yang tinggi2 nih.tak tau lah pasai pa kan.buat-buat tak tau la kot.send kat dia macam ni

"aku kering la sekarang,duit yang kau pinjam minggu lepas tak nak bayar ke ?"
or
"minah, bayar la hutang yang kau pinjam hari tu.wa kering la sekarang"


3-kiasan 
kepada pemerli pemerli sekalian .tugas anda amat diperlukan.sindir and perli kaw-kaw bia dia terasa sampai dah tak da lidah dah nak digigit.jangan kesian-kesian.ni untuk kepada peminjam-peminjam yang tak nak bayar atau liat beno nak membayar.dah pinjam tahu lah bayar.buat bangang tetiba nape ?pannas owh aku dengan makhluk2 macam ni.kau semua buat macam ni

  • go to tempat dia duduk duduk.macam kat depan tv ke, atas katil ke or kat mana-mana lah.
  •  then, ngadu kat dia tentang kawan kau yang tak bayar duit tu dekat dia.padahal kau tengah cakap pasal dia.dan tolong tolong jangan bangang sanagt sebut nama dia.kalau nak sebuat nama dia, tak payah ikut step ni.kau pi baca step yang no 2 tadi.
  • ex : "jah, aku ni geram betul dengan senah tu.dah la pinjam duit aku.pinjam time aku sengkek pulak tu.lepas tu tak reti nak bayar balik.kawan apa tu.pinjam tu boleh je, tapi pandai2 la nak bayar.aku nak mintak segan dow." (ni tak cukup pedas weh,nanti korang buat pedas-pedas tau.jangan kasi can woo)
  • tengok reaksi dia.::
  • -kalau dia balas macam ni : ye ke ? sian kau. (maknanya dia tak lulus bm mase dia spm.atau dia saje je buat buat bangang depan kau.atau dia memang tak nak mengaku dia pinjam.dengan kata lain dia memang tak akan bayar kalau korang tak cakap direct je dengan dia.)
  • -kalau dia balas macam ni : eh, dulu aku ada pinjam duit kau kan? berapa ha ? aku dah bayar ke belum ha ? (yang ni ade can nak bayar tapi bab tanya dah bayar ke belum tu memang tak boleh blah.dah lah tak bayar lagi ,lepastu dia ingat dia dah bayar ? watthehell~.
  • atau dia balas : aku lah tu ( dia memang pandai, lepas dia cakap macam ni kau terus je sebut amount nye.senang biar dia ingat )


4) pinjam balik duit dekat dia ikut amount yang dia pinjam.
paham kan.pinjam je balik ikut amount yang dia pinjam dulu.kalau andaikata lepas tu dia mintak hutang dekat kau,kau cakap lah kat dia

"eh, tolak hutang kau yang dulu kira settle lah ye"

tak pun lepas je kau pinjam duit tu kat dia ,kau cakap je terus "ni tolak hutang kau yang dulu lah ye" (make sure duit nye dah ada kat tangan baru cakap , kalau tak err.. erm.. )


tapi kalau kawan kau tu pinjam beratus beribu-riban , kau better direct je cakap dekat dia.kalau dia still tak nak bayar tapi dia mampu nak bayar.kau ugut dia.HAHA.

okey,yang ugut tu jangan ikut.sesat tu,

so, elakkan diri korang senua dari pinjam duit dari kawan korang ye.kawan ni memang, sebab setatus dia kawan nak tak nak kena tolong ( tak ikhlas).tapi manusia ni pelupa dan suka buat-buat lupa ,bila orang dah tolong naik bulu pulak..entah lah~.. 


klik banner ni untuk usha hadiah-hadiah cooooool..

2 comments:

El said...

rasanya nombor 4 tu paling sesuai kot. haha.

by the way, thanks for the bloglist

KakChik said...

@el : tk sangke awak akan komen blog ni :')

tq for drop by... & welcome :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Have a nice day everyone :)
- - - - -