My english + malay

Assalamualaikum,

bismillah,


semalam, saya buka satu website masakan hasil search untuk resepi cupcake. yeah.. i know how to baking , and i can baking a cake.*trust me* . hasil berjam-jam carian resepi. at last, i got the recipe yang tidak memerlukan menggunakan hand mixer. bukan sebab rumah saya tiada alatan mixer tersebut atau my mixer is rosak , tapi disebabkan saya memang semula jadi rajin untuk memukul adunan kek tersebut by using whisk(pengacau kek) . >_< . 


disebab kan saya terlalu berterima kasih dengan tuan punya resepi yang sangat baik hati sudi berkongsi resepi yang mudah and simple tu , saya merajinkan jari-jemari runcing saya ni untuk men-dropkan sepatah-dua kata speech terima kasih untuk si pemberi resepi. :) 


kakchik :
assalamualaikum .
thank you very much for the recipe, its awesome, seriously. because of the recipe my work become easier :) i memang dah lama cari yang not use hand mixer >_<  thank you again. 

si pemberi resepi :
welcome. oh, btw, u orang melayu kan? jadi sila guna bahsa MELAYU dan jangan rojakkan bahasa MELAYU. tak faham ok.

sekian.. 


see guys ? how orang kita berkomunikasi dengan orang kita jugak ? sangat polite kan :) dan saya sangat suka . 


-warning- 
this entry is ROJAK. campur BM BI sebab saya kurang vocabulary untuk bi dan sebab saya suka bahasa ibunda saya. 


sebenarnya, saya tak berapa nak faham lah. saudara yang menulis resepi ni dah terang-terangan sangat memahami bahasa inggeris since die punya resepi katenya di olah dari resepi yang ditunjukkan oleh website joybaking.com. bukan ke tu website omputeh ? kalau betul brader ni tak paham bahasa inggeris , jadi macam mana dia nak olah resepi tu ? 


oh, maybe he use google translate. tapi kan, setahu saya lah , google translate punye terjemahan sangatlah cermerlang sampai saya kadang-kadang kurang faham dengan perkataan yang telah diterjemahkan. 


apa yang saya dapat lihat dari balasan komen saya di blog brader tu adalah, 
a) dia memang anti dengan orang melayu yang suka berlagak cakap omputeh dekat blog orang melayu.
b) dia memang suka tegur orang untuk perkara sesimple itu untuk cari topik perbualan . (see, how i bersangka baik)


sebenarnya bagi saya, itu bukan lah satu isu yang besar pun sebab memang ramai yang spesis macam ni dekat negara kita. cuma, (saya menerangkan bagi situasi saya sahaja ye bukan situasi orang lain ), sebenarnya saya bukan lah berlagak atau sengaja nak mengada-ngada post atau komen di blog brader tersebut dengan menggunakan bahasa inggeris and melayu yang dirojakkan. saya hanya nak praktiskan bahasa yang saya belajar di campus. thats all. tapi why rojak ? erm.. -_-  saya tak banyak vocab la kawan-kawan ku sekalian.. so terbiasa campur. saya bukan nak rosakkan bahasa ibunda dengan sengaja, saya dalam proses belajar.paham ? 


untuk pengetahuan anda semua, campus saya, UIA adalah english speaking campus. bahasa penghantar kami adalah bahasa inggeris.even when i was in mahallah a.k.a my hostel , they are talked in english every time.everywhere.apatah lagi dalam class. full in english. so, what should i do as a student yang low in using english at there ? yeah.. saya senyap sudah .. 


malu ? erm.. boleh la.. dulu, before i get my confident like now, i even cant talk to my friend in my presentation. you now the reason ? because my english is suck. really suck. i have such a hard time before. when i become like statue infront of my lecturer and friends, i feel very down.. i cant look at them.. i feel like they will burst a big laugh on me. i just cant accept that. :(  really.


before this, at my old school, i was a debater,and even i was the only person that can give a talk for any presentation in my class. i take part in speech competition , also in forum competition..and ofkos la all in BM.. but when i was at uiam ? i feel lost.. when i sit beside a better person than me, i feel down. i dont know why.. 


but, because i think it only my starting life at campus, my first point at campus, i have decide, i must put a lot, very lot of effort to get what i want.so i start learning hard. i watch many of english movie per day, i bought english news paper, too many paper untill my roomate burn some of them -_- .i get closed to people that have good english, ask them to teach me, with nipis muka :) hehe. 


i learn every day, until my english test coming. and... i know it is my effort. at last, the result of my english test is excellent ! . i feel wanna cry that day when i see my result. i know, i can, i push my self to make it 'can'.


so.. after that, my english improved everyday, because my friend always help me . they will correct me if i was wrong. so how can they correct me if i'm not practise that language in my daily life ? i know, even now my english is still berterabur, grammar ke laut.. tapi at least i try ..


kalau kawan-kawan saya perasan , saya lebih suka beri komen menggunakn bahasa inggeris dari bahasa melayu di fb. tapi tak semua kawan-kawan saya suka , jadi saya rojakkan lah.. banyakkan bahasa melayu biar apa yang saya nak sampaikan kawan-kawan saya boleh faham dengan sempurna. tapi saya selitkan bahasa inggeris so i can improve my self and add more my vocab.


saya bukan tak sayang bahasa ibunda sampai sanggup nak rojakkan nya. tapi sila lah berfikir dari perspektif yang lain jugak. saya tak nak politikkan bahasa macam sesetengah orang selalu buat.. saya cuma nak belajar.  belajar perkara yang baharu. saya sedih bila ada yang kata saya hanya berlagak sahaja, mentang-mentang baru masuk campus international, dah nak belagak. bukan, bukan itu yang saya nak pembaca dan kawan-kawan fikir. saya bukan orang yang lahir-lahir dengan otak yang genius, tanpa study hard pun boleh score, saya seorang yang lemah dalam banyak perkara dan perlu usaha untuk improve. take note that.


saya tahu entry ni lebih kepada luahan perasaan saya, tapi itu lah yang saya dah lama nak sampaikan. saya minta maaf kalau saya terkasar bahasa dan buat sesiapa tersinggung. saya juga seorang yang lalai. bukan terlalu sempurna hingga semua yang saya lakukan adalah kesempurnaan. 




1 comment:

Khairun Nisa' said...

sabar la kak...sesetengah org mmg gitu.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Have a nice day everyone :)
- - - - -